Programma Het programma van deze leergang is interactief, waardoor er veel ruimte is om praktijkvoorbeelden van deelnemers te behandelen. Module 1.1: Inspiratie vanuit de praktijk (Hans van Tricht) Hans van Tricht (Van Tricht Onderwijs, voormalig bestuurder van Vereniging Wijzer) neemt je mee in het verhaal waar vanuit een visie (het inclusieve gedachtegoed) toe is en wordt gewerkt naar het realiseren van (nieuwe) onderwijshuisvesting. Daarbij zal in worden gegaan hoe de visie tot stand is gekomen, welke interne en externe processen er doorlopen zijn, en met welke aspecten ze te maken hebben gehad. Module 1.2: Je eigen en elkaars rol Iedereen kijkt vanuit zijn of haar eigen persoonlijkheid en rol/functie (inclusief verantwoordelijkheden en bevoegdheden) anders naar onderwijshuisvesting. In deze module gaan we met elkaar in gesprek op basis van concrete situaties waar je in jouw rol mee te maken hebt. Waar loop je tegenaan, wat heb je nodig en wat hoop je te leren? (Marcel Elsenaar en Auke Vlonk – Verus) Module 1.3: De beginsituatie – we moeten/willen iets met huisvesting = visie Beginnen met het eind voor ogen: hoe kan het proces worden ingezet vanuit het perspectief van de school als bouwplaats van de samenleving: wat gaan we realiseren, onderwijsvastgoed of een goede en inclusieve leer,- leef- en werkomgeving? Welke maatschappelijke vraagstukken dagen ons uit? Wie zijn er bij betrokken en hoe zorg je voor draagvlak? (Marcel Elsenaar – Verus) Module 1.4: Strategische planning van scholen - schakelen tussen locatie- en organisatieperspectief = visie en kaders Als onderwijsorganisatie is het van belang om te kunnen schakelen tussen het perspectief binnen wijken en de eigen organisatie. Veel onderwijsorganisaties hebben te maken met afname van leerlingaantallen in bestaande gebieden enerzijds en daarnaast de ontwikkeling van nieuwbouwgebieden waar nieuwe scholen gewenst zijn. Welke mogelijkheden zijn er om tot een school in het nieuwbouwgebied te komen, wat betekent dat voor het bestaande scholenaanbod en voor het spel met de gemeente in het kader van het IHP? (Auke Vlonk – Verus) Module 2.1: Juridische context Als schoolbestuur heb je scherp voor ogen wat je wilt realiseren. Een inspirerende gezonde leeromgeving vanuit een realistisch perspectief: sober en doelmatig bouwen. Dat is niet te veel gevraagd zou je denken. Toch komen veel schoolbesturen in de praktijk voor aanzienlijke uitdagingen te staan en lijkt zelfs de ondergrens van sober en doelmatig niet altijd haalbaar. Ook zijn er uitdagingen als het gaat om de samenwerking met andere partijen (samen onder een dak) of de samenwerking met de gemeente. Hoe houd je de samenwerking goed en creëer je een stevige en heldere positie richting andere partijen. Wij kunnen je daarbij helpen door in deze module de meest voorkomende knelpunten (en oplossingen daarvoor) te bespreken. (Josephine Haneveer Advocatuur) Module 2.2: Zaken op orde hebben – hard en soft skills, = risico’s en beheersing Een onderwijsorganisatie is per definitie gericht op de leerling en het kind. Toch is het goed om aan de voorkant (en als het nodig is ook tijdens het proces) alvast kennis te nemen van een aantal veel voorkomende valkuilen en hoe die eventueel zijn te vermijden. Ook worden de voor- en nadelen van bepaalde keuzes toegelicht en besproken. Hierdoor wint het project niet alleen inhoudelijk aan kracht, maar wordt het zeer waarschijnlijk ook minder gehinderd door allerlei afleidende zaken tijdens het proces. (Ruben Steur – Verus) Module 3.1: De politiek-bestuurlijke context en onderwijskundige ontwikkelingen (Chantal Broekhuis) In deze sessie gaan we met Chantal Broekhuis, bestuurder van SPCO Groene Hart, eerst in op ontwikkelingen op het gebied van onderwijshuisvesting en slimme manieren om de huisvesting te laten aansluiten op de onderwijsopgave van deze tijd. Naast je eigen visie en strategie heb je te maken met andere organisaties in de directe omgeving. Vanuit ervaringen uit de praktijk bespreken we vervolgens het organiseren van de onderwijshuisvestingportefeuille in relatie tot de politiek-bestuurlijke verhoudingen met de gemeente (en je concullega’s). In hoeverre kan je jouw visie verwezenlijken en wat zijn daarbij tips and tricks? Module 3.2: Nieuwbouw, renovatie en uitbreiding in de praktijk (Ron Brouwer) Ron Brouwer, facilitair manager van Ieder Kind Telt, een organisatie met 11 scholen in Nijverdal en omgeving, zal vanuit de praktijk vertellen over de ervaringen die de afgelopen jaren zijn opgedaan met renovatie, uitbreiding en nieuwbouw. Bij de huisvestingskeuzes heeft een onderwijsorganisatie te maken met de kwaliteit van de scholen, de onderwijsvisie, de financiële mogelijkheden en de strategie/ambitie. Daarnaast spelen de gemeente en het IHP, de energietransitie, toekomstbestendig bouwen en ketenpartners een grote rol OF en HOE de plannen uitgevoerd kunnen worden. Bij een relatief kleine speler is lang niet alle kennis in huis en moet voor een deel zelf het wiel uitgevonden worden. Er wordt echter wel verwacht dat je scholen voor de toekomst bouwt die aan alle eisen en meer voldoen. Module 4.1 : Van ontwerp naar opening Op dag 4 geeft Jan Pas van Quadraat Projectmanagement je inzicht in het proces vanaf de beschikking van de gemeente tot en met de opening. Na afloop heb je inzicht in de gelaagdheid van het ontwerpproces. Ook heb je weet van nut en noodzaak van het inkooptraject en krijg je gevoel bij het bouwproces. Wat kan er goed en fout gaan? Wat zijn dan de gevolgen en welke mogelijkheden heb je? Tenslotte staan we stil bij de voorbereiding voor een goede ingebruikname. Het uiteindelijke doel is immers een gebouw dat een goede leer-, leef- en werkomgeving is gedurende de levensduur van het gebouw. Module 4.2: Terug naar je eigen en elkaars rol Iedereen kijkt vanuit zijn of haar eigen persoonlijkheid en rol/functie (inclusief verantwoordelijkheden en bevoegdheden) anders naar onderwijshuisvesting. In deze module gaan we met elkaar in gesprek over het geleerde in de vorige modules. Heeft de leergang je handreikingen en tools gegeven en zijn je eigen doelstellingen m.b.t. de leergang gerealiseerd? (Auke Vlonk – Verus) Dag 5 Excursie: Bezichtiging van 2 schoolgebouwen = best practices Als afsluiting van de leergang gaan we met zijn allen inspiratie op doen in twee nieuwe schoolgebouwen. Met de directeur en/of bestuurder gaan we in gesprek over het proces en krijgen we een rondleiding door het gebouw. Voor wie Bestuurders, beleidsmedewerkers en (ambitieuze) schooldirecteuren in de sector PO en VO. Wanneer n.t.b. Tijden De lesdagen zijn van 9.30 - 16.30 uur (inloop vanaf 9.00 uur). Inclusief lunch. Waar Locatie is Bureau Bos (De Oude Zuivelfabriek) - Sint Nicolaasweg 5, 3752 XP Bunschoten-Spakenburg. Dag 5 op locatie bij 2 scholen centraal in Nederland. Prijs
€ 2.995 inclusief lunches, koffie/ thee en intakegesprek. Prijs voor niet-Verus-leden: € 3.500 |